Jak zmniejszyć apetyt?
Deprecated: Function ereg() is deprecated in /home/nkthost/public_html/dieta-nawynos.pl/administrator/components/com_joomlastats/count.classes.php on line 381
Jak zmniejszyć apetyt?

apetyt2 Jednym z głównych powodów, dla których odchudzanie kończy się fiaskiem jest nadmierny apetyt. Zwykle jest on przyczyną niepohamowanego jedzenia bardzo dużych porcji, a także częstego sięgania po nadprogramowe przekąski w ciągu dnia. Jak zwalczyć w sobie tę niepowstrzymaną ochotę jedzenia większych ilości niż potrzebujemy?

- Jedz pięć posiłków dziennie. Nigdy nie pomijaj śniadań, unikaj także długich przerw między posiłkami, ponieważ z zasady kończy to się wielkim obżarstwem pod koniec dnia. Nie najesz się na zapas, za to Twój organizm nie poradzi sobie z utylizacją tak dużej porcji energii. To, z czym nie da sobie rady, po prostu odłoży na zapas w postaci tkanki tłuszczowej.
- Unikaj cukrów prostych (cukru, słodyczy, słodzonych napojów), które dostarczają tzw. „szybkiej energii” i w chwilę po ich zjedzeniu znów czujesz wzmożony głód. Prowadzi to do ponownego sięgania po taką błyskawiczną przekąskę. W ten sposób nakręca się błędne koło niechybnie prowadzące do klęski w odchudzaniu.
- Odwrotnie do cukrów prostych działa natomiast błonnik. Nie dostarcza on praktycznie w ogóle kalorii, a po zjedzeniu pęcznieje w przewodzie pokarmowym dając długotrwałe uczucie sytości. Dodatkowo zmniejsza on tempo wchłaniania energii z posiłku, co skutecznie zwalcza uczucie głodu. Gdzie go szukać? Przede wszystkim w warzywach, na które możesz sobie pozwolić nawet w dużych ilościach, ponieważ dostarczają bardzo mało kalorii. Jedz je pięć razy dziennie, do każdego posiłku. Innym źródłem błonnika są owoce, produkty z pełnego ziarna (razowe pieczywo, grube kasze, ryż brązowy, makaron razowy) i nasion roślin strączkowych.
- Pół godziny przed posiłkiem wypij szklankę wody mineralnej. Nie zawiera ona żadnych kalorii, a wypełnia żołądek, dzięki czemu zjesz mniejszą porcję.
- Czego oczy nie widzą, tego sercu nie żal. Pochowaj więc z pola widzenia wszelkie przegryzki, niech Cię nie kuszą. Unikniesz w ten sposób bardzo zgubnego nieświadomego jedzenia.
- Nakładaj małe porcje na nieduże talerze, dzięki czemu unikniesz przejadania się.
- Nie jedz w kuchni. Bliskie otoczenie źródła jedzenia, jakim jest niewątpliwie lodówka, czy kuchenka powoduje, że częściej myślisz o dokładce i chętniej po nią wstajesz.
- Zachowaj uśmiech. Hormon szczęścia, którym jest serotonina, odpowiedzialna jest także za tłumienie apetytu. Z drugiej strony spadki nastroju są bardzo częstą przyczyną niepowodzeń diety. Często topisz się smutki w jedzeniu, ponieważ to powoduje chwilowe wydzielanie się serotoniny. Jednak po beztroskim, relaksującym jedzeniu zaczynasz się obwiniać i czujesz się jeszcze gorzej.
- Nuda sprzyja tyciu. W chwilach, w których nie masz żadnego zajęcia, zaczynasz szperać po kuchni. Jesz nawet wtedy, kiedy zupełnie nie odczuwasz głodu. Uciekaj tej pułapki i postaraj się wypełniać wolne chwile różnymi rozrywkami. Najlepsza dla Twojej sylwetki oczywiście będzie aktywność fizyczna. Zamiast siedzieć bezczynnie w domu, wyjdź na spacer, czy rower.

- Wysypiaj się. Udowodniono, że mała ilość snu daje gorsze efekty odchudzania i zwiększa uczucie głodu. Osoby, które w ciągu doby śpią 5 godzin mają o 55% wolniejsze spalanie tkanki tłuszczowej, w porównaniu do osób, które przesypiają 7,5 godz. Niedobór snu zmniejsza bowiem stężenie leptyny (hormon, który hamuje apetyt), a zwiększa greliny (hormon, który pobudza apetyt)
- Po posiłku myj zęby. Jest to dobry sposób dla osób, które nie radzą sobie z kontrolowaniem wielkości zjadanych porcji i po nawet obfitym obiedzie często sięgają po dokładkę lub inne przegryzki. Mycie zębów po zjedzeniu wyznaczonej porcji z jednej strony odciąga myśli od kontynuowania jedzenia, z drugiej strony miętowa pasta do zębów sprawia, że jedzenie zmienia swój smak.
- Jedz wolno, dokładnie przeżuwaj każdy kęs. Sygnał sytości dociera z żołądka do mózgu dociera dopiero po upływie około 20 minut.
- Kolor niebieski zmniejsza apetyt. Umieść niebieską żarówkę w lodówce lub jedz z niebieskiego talerza. Odwrotne działanie mają kolory czerwony, żółty oraz złoty.

- Gdy odczuwasz niepohamowany apetyty nawet po zastosowaniu powyższych rad, proponuję bardziej drastyczny sposób. Obejrzyj coś, co obrzydzi Ci dalsze jedzenie, np. film, czy zdjęcia z operacji. Jeśli nie jesteś czuły na takie bodźce wzrokowe, połącz to z jakimś nieprzyjemnym zapachem. Powinno skutecznie odwieźć Cię od smakowitego talerza.

 

dietetyk, mgr Katarzyna Foszner